6/01/2009

Наемите на търговските площи в София с 15% спад за година

Наемите на първокласните търговски площи са отчели спад от 15% за 12-те месеца до края на март, сочи проучване на консултантската компания CBRE.

За Investor.bg от компанията уточниха, че средните наеми в момента са 55 евро на кв. м на месец. Доходността от най-качествените площи на търговските улици е 7%.

София е един от пазарите със сравнително по-слаби темпове на спад в наемите. За сравнение понижението във Варшава е над 30%, а в Букурещ – 25%. В проучването има обаче и редица пазари, които отчитат повишение, сред които Лион се откроява с ръст от почти 40% в наемите за периода.

От компанията цитират данни относно нагласата на потребителите и продажбите на дребно на пазарите, включени в проучването, които са в пряка връзка с интереса на търговците към наемане на нови площи, и съответно с развитието на този сектор от пазара на имоти.

За България, като цяло, нагласата на потребителите през април е под дългосрочното средно ниво за ЕС, но се покачва. Тази тенденция се забелязва на почти всички пазари от Централна и Източна Европа. За сравнение, на установените западни пазари като Великобритания, Франция и Испания тя е под дългосрочното средно ниво, но се понижава.

CBRE предоставя прогнозни данни и за ръста на потреблението тази година. Според тях през 2009 г. у нас той ще се забави до 4,3% от 5,3% през 2008 г. Очакваното ниво за България е сред най-високите за ЕС, предхождано единствено от Словакия и Полша, където ръстът също е под 5%. Най-голям спад от 2% се очаква да отчете Латвия.

Продажбите на дребно в България през март са отчели спад от 1% в сравнение с 13% в Естония. От страните, отчитащи ръст, Белгия води с 4%.

Ефектът от кредитната криза и последвалия икономически спад вече осезателно се проявяват в търговията на дребно, казват от компанията.

Безработицата в ЕС се покачи с 1,7% на годишна база през март. Перспективите за заетостта са един от основните двигатели на доверието на потребителите, което също остава слабо и значително под дългосрочното средно ниво.

На повечето пазари интересът на търговците към търговски площи се понижава, въпреки че има няколко локации, които регистрират положителни индикатори. Много търговци в сегмента на икономично пазаруване, както и в сектора на храните са обявили мащабни планове за разширяване, положително повлияни от нагласата на клиентите, които обръщат все по-голямо внимание на цените. Сред тях са Primark, Best Buy, Tesco и Sainsbury’s.

В резултат от слабото търсене и нарастващия риск от повишение на незаетите площи наемите започват да спадат. На някои пазари търговците са стартирали преговори със собствениците на търговски площи, за да осигурят намаление в наемите или по-благоприятни условия в замяна на удължаване на договорите за наем, казват от компанията.
investor.bg

Няма коментари:

Публикуване на коментар