9/16/2009
Забравиха ли британците българския пазар на имоти?
Макар много по-ограничен, интересът от страна на британски купувачи към възможностите за инвестиция в имоти у нас все още остава. Това каза за Investor.bg Клеър Неслинг, оперативен директор на британския ипотечен брокер Conti.
По нейните думи това са основно купувачи, които вече имат един имот извън Великобритания и моделът на покупка на ваканционен имот в популярни международни дестинации не им е чужд. Повечето от тях купуват спекулативно, за да отдават под наем, или пък за собствено ползване.
Британските купувачи, които почти изчезнаха след началото на кризата, бяха основните инвеститори на българския пазар през годините на бума в сектора на имоти.
По данни на Conti България все още е в топ 10 сред чуждестранните дестинации, към които британците проявяват интерес. Въпреки това интересът е намалял драстично през последната година. Общо 3% от запитванията, постъпили в компанията от януари до август, се отнасят за България.
Неслинг обаче уточни, че през последните месеци компанията е спряла да работи с банката, която е предоставяла информация за възможностите за финансиране на клиентите й в България. Във връзка с това спадът на интереса се дължи донякъде и на факта, че компанията вече не предлага България като възможност за покупка на имот.
„Трудно е да се прецени до каква степен пониженото търсене е резултат от спад в общия интерес и доколко на това, че спряхме да рекламираме България като възможен пазар за инвестиция“, каза тя.
Неслинг допълни, че през първите месеци на годината британската компания е работила с Piraeus Bank, която след това се е оттеглила от пазара на ипотечно кредитиране за британски граждани. От Piraeus Bank в София обаче уточниха за Investor.bg, че според политиката на банката финансиране на чужди граждани се предоставя единствено ако те пребивават постоянно в страната.
Наред с това отношението на британските купувачи е било засегнато и от негативната публичност към българския пазар във Великобритания през последните месеци, коментира Неслинг. За разлика от годините на бума днес британските медии акцентират върху отложените и провалени проекти у нас, спада на цените, свръхпредлагането и ограничената наличност за кредитиране.
Ситуацията беше огледална в периода преди 2007 г., когато многобройни медии, агенции и форуми усилено рекламираха България като „гореща точка“ за покупка на имоти с евтини цени, благоприятен климат и „потенциал за изключителни доходи“, като с това създадоха нереални очаквания сред купувачите и в голяма степен допринесоха за формиращия се вече балон на пазара на ваканционни имоти.
Две години по-късно България продължава да губи позиции в класациите на международните пазари на ваканционни имоти за британските инвеститори. По данни на сайта за имоти Property Abroad през август България е изпаднала от групата на 10-те най-популярни държави за британските купувачи, които търсят имоти в чужбина. За сравнение през юли страната ни бе на десето място в класацията на портала.
Почти всички данни показват, че британските и ирландски купувачи, която бяха главна движеща сила преди няколко години, вече ги няма на пазара у нас, като те са изместени от инвеститори от Русия, Украйна, Румъния, скандинавските страни и др.
Ситуацията с България е по-различна в сравнение с тази от миналата година, коментират анализаторите на Conti. Интересът към страната, който и без това бе значително отслабнал след 2007 г., отчете още по-голям спад през последните три месеца.
„Много кредитори участваха в проблемни проекти там [в България] и това, в комбинация със свръхпредлагането в строителството, доведе до голям спад в стойностите, като банките започнаха да поставят под въпрос сигурността на активите“, коментират от компанията.
„Миналата година фокусът на някои инвеститори върху развиващите се пазари започна да подкопава водещата роля на установените пазари. Тази година нещата се обърнаха. Купувачите се придържат към локации, които познават и на които се доверяват, но това не е всичко. Приемливите цени, ниските лихвени нива, лесният достъп и добрата доходност от наем допринесоха за покачване на привлекателността на тези дестинации”, се кава в проучване на компанията.
Според нейните данни Франция е пазарът, към който британците проявяват най-голям интерес за първите осем месеца на годината с 31% от запитванията. Тя е следвана от Испания, Турция и Португалия, съответно с 22%, 13% и 7%. На дъното се нареждат САЩ, Кипър, Ирландия и Кабо Верде, всички с 1%.
investor.bg
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар