7/06/2009
Българинът спря строежите, но не и домашните ремонти
Кризата охлади желанието на българина да строи и ремонтира. Компаниите в сектора “Направи си сам” отчитат траен спад в търсенето на строителни материали. Продажбите на цимент са намалели с около 30 на сто, с около 20 на сто - на изолациите и готовите смески за шпакловане. Бомба е паднала и край щандовете за инструменти.
М. г. народът беше полудял по мотофрезите. Само за един месец в една от големите вериги били продадени 500 машини и даже бил въведен ред за клиентите. Тази пролет никой не ги търсел.
Лоша е годината и за електрическите инструменти. Преди 4 г. в “Практикер” продавахме бормашини с тирове, разказаха служители на компанията. Сега пазарът се насити, а и хората ограничават подобни покупки в очакване на трудна есен и тежка зима, обясняват ритейлърите. По-малко вървели дори електрическите косачки, макар че най-масовите модели, които струват около стотина лева, се продават с минимална печалба.
“Не можем да кажем категорично, че клиентите ни са се отказали от определен тип стоки, коментираха от “Мосю Бриколаж”. По-скоро са трансформирали големите проекти в по-малки. Така вместо да купуват вар и цимент, се насочват към боите и лаковете. Данните показват, че продажбите на стоките за освежителен ремонт, като латекс и тапети, както и тези за декориране на дома (осветителни тела, пердета и др.) запазват нивото си. Нараснал е и броят на клиенти, които пазаруват цветя и градинско оборудване.
Има разлики и по градове. Най-големи обороти правят магазините в София. Най-малки - в селищата, където рецесията се комбинира със свръхпредлагане. В Стара Загора например има хипермаркети на “Мосю Бриколаж”, “Практикер”, “Баумакс”, както и няколко частни строителни склада, което правело търговията изключително трудна.
В-к „Труд” 06.7.2009 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар